indrukwekkend eerst begin - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Femmy Sybesma - WaarBenJij.nu indrukwekkend eerst begin - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Femmy Sybesma - WaarBenJij.nu

indrukwekkend eerst begin

Door: Femmy

Blijf op de hoogte en volg Femmy

29 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Kimberley

Lieve allemaal.

Gister hebben we een bijzondere dag gehad. Met vele indrukken die meer impact op me hadden dan ik zelf had verwacht. We zijn om 9 opgehaald door onze tourgide Jimmy, een echte afrikaan die ons heel Johannesburg heeft laten zien.

We zijn begonnen bij het huis waar Nelson Mandela heeft gewoond en waar nu zijn twee zonen in wonen, aan de buitenkant van het huis is een perkje waar allerlei stenen liggen waar de Afrikaanse inwoners teksten op hebben geschreven. Wat bijzonder was om dit in het echt te zien.
De tour volgde door Johannesburg en zo kwamen we uit bij het Mandela huis, hier zou je moeten zien hoe de kantoorruimte van Mandela er uit zag, helaas hebben ze hier vorig jaar de inboedel weggehaald en was er weinig meer te zien van binnen. Ook zijn we bij het huis geweest waar Winnie de ex vrouw van Mandela nog steeds woont. Vervolgens zijn we naar het apartheid museum gegaan, dit heeft grote indruk gehad, bij binnenkomst kreeg je een kaartje en kon je door de witte of de zwarte ingang, zo kon je voelen hoe het in die tijd was dat wit en zwart gescheiden was. Binnen in het museum was de biografie van Mandela hoe hij de apartheid heeft veranderd. Ik kan me niet voorstellen dat ze vroeger zoon strijd hebben gehad. In de tuin van het museum kon je 7 spreuken in de 7 kleuren lezen die Mandela gezegd heeft, hier kon je 1 uit kiezen en kon je een stok in de gekozen kleur in het grind zetten om symbolisch in de voetstappen van Mandela te volgen.
de spreuk die ik uitgezocht heb:

“if you are in harmonie with yourself,
you may meet a lion whitout fear
because he respects anyone with selfconfidence”
Nelson Mandela

Na het Apartheid museum zijn we naar het monument geweest van Hector Peterson de 13 jarige jongen die is doodgeschoten door de politie op 16 juni 1976 tijdens een demonstratie van scholieren. De foto met het water en de stenen hoort hier bij, de stenen staan als symbool die gebruikt waren om naar de politie te gooien het water staat symbool voor de tranen van de ouders.
Na deze indrukwekkende bezichtiging zijn we vertrokken naar Gold reef city hier kon je de mijnen in om te zien hoe ze vroeger te werk gingen om het goud te delven, dit was na alle indrukken een leuke afwisseling. Natuurlijk ben ik naar beneden gegaan en heb ondergronds gekeken en dat is best bizar.

Op de terug weg zijn we naar Soweto geweest dit is een township in zuid Afrika met 4 miljoen inwoners, en dat is klein voor hun doen, we zijn begonnen in de rijke buurt waar huizen staan van miljoenen Zuid-Afrikaanse rand. Ieder huis weer een aparte bouw en overal stonden grote muren omheen voor de veiligheid.

Na de rijke buurt was het tijd voor de armste buurten hier wonen mensen echt in huisjes wat niet te bevatten is het zijn letterlijk krotten…… de wc buiten, geen stromend water en een stuk zeil als dak. en ze staan nog geen twee meter van elkaar.
Hier word je gewoon letterlijk stil van en ik kreeg er een brok van in m.n. keel, kinderen die midden op de snelweg staan om te bedelen om geld moeders met kleine kinderen die hopen dat ze midden op de weg wat kunnen verkopen

Je kunt er in Nederland geen voorstelling van maken en het heeft dan ook meer indruk op mij gemaakt dan dat ik in eerste instantie had verwacht.

Na een wat onrustige nacht zijn we vandaag uit Johannesburg vertrokken richting Kimberly, dat ongeveer 500 kilometer rijden is, dus ik heb vandaag links reden in Zuid-Afrika met het stuur aan de rechterkant en in een automaat. Was even wennen maar ik heb de eerste 300 kilometers er op zitten.
In Kimberly zijn we bij the big hole geweest en dit lijkt het zo prachtig mooi als op de plaatjes die je tegen komt op het internet, in een woord geweldig.
Na the big hole aangekomen in ons B&B . morgen ochtend vertrekken we vroeg voor onze tweede stop in tree sisters op weg naar Kaapstad,

En voor nu Welterusten.
Liefs Femmy

• 29 Januari 2017 - 22:15

Stien:

Wauw ...wat een verhaal en wat een indrukwekkende dag gister...en dan ben je er nog maar drie dagen...
    Mooi om telezen wat je beleefd hebt zussie.
    Kijk uit naar je volgende blog(en appjes ;) )...voor nu lekker slapen en pas goed op jezelf...xxx

• 29 Januari 2017 - 22:24

Astrid:

Wat al een belevenis. En dan te bedenken dat het pas net begint.
    En ik geloof direct dat het veel met je doet .. jij gevoelsmens.
    Wat hebben we het hiet dan goed.
    Geniet en ervaar meis .. xx

• 30 Januari 2017 - 13:06

Melle En Nel:

heey zus,

wat een verhaal om te lezen zeg,erg indrukwekkend! en mooi geschreven.
    Zo kunnen wij toch een beetje een beeld krijgen van jou momenten.
    Vergeet niet na wat je nu gezien hebt toch ook te gaan genieten van je droom,wees een lichtpuntje voor de mensen die je daar ontmoet maar denk ook goed aan jezelf!!!

dikke kus en knuf van ons allemaal

• 31 Januari 2017 - 21:27

Minke Sybesma:

Beeldend beschreven Femmy. Wat een indrukken! En wat een mooie waarheid die spreuk van Mandela. ik zal hem bewaren. Zeer de moeite waard om te onthouden. Heel goede trip verder. ik kijk al uit naar je volgende verslagje. Trije tuten. Tante Minke